onsdag 7 april 2010

Chèvremuffins



God morgon min älskade!

Så skulle jag vilja vakna, till doften av mitt nya recept Chèvremuffins med hallon och en stor stark kaffe Latte på sängen.

Men jag fyller ju snart år och den som väntar på något gott och allt det där...

Så länge får jag nöja mig med att göra dem själv och njuta dem med en nygjord kopp på trappan i vårsolen .. och sämre kunde livet allt vara.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag investerat i en ny espressomaskin, en Nespresso Citiz med mjölkskummare- det bästa köpet i mitt liv (efter mina underbara e-bay fyndade slalomskidor). Ett tips jag gärna delar med mig av.

Här får ni receptet på superlätta, supergoda, supersnabba morgonmuffins.

Muffinsrecept (ca 10 muffins)

Smör 50 g
ägg 2 st
vetemjöl 5 dl
bakpulver 2 tsk
mjölk 1/2 dl
mellanfil 1/2 dl
Chèvreost

Ställ muffinsformarna i en teflonmuffinsform, det gör att de inte faller eller tappar formen.
Sätt ugnen på 225 C°
Smält smöret och låt det svalna.
Vispa äggen.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner detta med äggen. Jag fördelade mjölet i två omgångar för att hålla koll på tjockleken på smeten.
Tillsätt smöret, mjölken och filen och blanda om ordentligt.

Klicka ut smeten i formarna, så att de täcker ca hälften på höjden.
Skär en skiva chèvre och lägg på smeten, toppa med smet så att det täcker osten.
Grädda i ugnen i 10 minuter.

Äts med fördel till hallonmarmelad, sylt eller varför inte hjortron?

Lycka till!
/Jennie
p.s. porslinet på bilden är drejade av den duktiga malmökeramikern Malin Thörnblom, vars alster bl.a. finns i Malmö museums affär.d.s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar