onsdag 7 april 2010

Liten alpackapläd



Hej på er!

För flera år sedan var jag på ett sticksymposium med den store textildesignerndesignern Kaffe Fassett.
Ett för övrigt underbart "stickcafé" ordnat av Röhsska Museet här i Göteborg.
Nåväl, inför träffen hade jag köpt på mig en massa grå/gröna alpacka garner som jag satte igång och stickade en sjal i i riktig Kaffe Fasset anda - dvs ett superkompicerat mönster på diagonalen och hur många färgbyten som helst. Projektet lever delvis ännu, fast sovande i en låda sedan många år
... kanske blir den klar någon gång.

Nu när boandet är i gång tänkte jag att "varför låta det underbara garnet bara ligga?" och eftersom det är strängt förbjudet av maken att göra fler handledsvärmare fick det bli en babaypläd.
Det är gott att maken ännu inte satt stopp för fler babyplädar, eller egentligen plädar över huvud taget - vi har verkligen hur många som helst.

Eftersom vi inte vet könet på nr2 frossade jag även loss och köpte lite mer rosa-lila alpackagarn som utdrygning också.

Mönstret på pläden är mycket enkelt, en avig, en rät hela vägen, ca 20 varv per rand och 100 maskor i bredd.

Om du funderar på ett göra en likadan säger jag "kör!" Den gick ursnabbt att göra, den är silkeslen och värmande och väldigt kul och enkel att sticka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar