lördag 6 februari 2010

Vårvindar friska...







Vårvindar viner det väl kanske inte runt knuten men visst pustar och frustar våren så sakteliga.

Idag fick jag den där första riktigt starka längtan efter vår med dess dofter av fuktig jord och gräs. Vårfågeln sjunger redan i grannens körsbärsträd och gör sig påmind och i morse åt vi frukost med ekorren mumsande i fågelholken.

För att riktigt komma i vårstämning köpte jag igår soundtracket till "Coco avant Chanel" av Alexandre Desplat - en fullkomligt underbart lugn och lite melankolisk skiva. Många av spåren innehåller dessutom harptoner som jag tycker påminner om droppandet från vinterns istappar ... en riktig vårkänsla alltså. Om du inte sett filmen är även den en stark rekommendation från min sida, kanske inte för någon vårkänsla utan mer för att den var vacker och har fantastisk kostym.

Men inget gör väl våren mer än färska blommor. Vita tulpaner blandat med vit ginst är min favorit när mimosan inte längre går att få tag på. Passade också på att köpa två vårväxter när jag besökte IKEA, Muscari och påskliljor blev det som får pryda köksfönster i väntan på trädgårdens lökar.
Får se hur det blir med dem förresten. Har kört en mycket ojämn kamp med traktens harar och rådjur de senaste åren. Satte några mörklila tulpaner för två år sedan som jag aldrig fått se mer än blasten av, får nog dränka dem i blodmjöl så fort snön har smält.

A bientôt!
Jennie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar